2 onmisbare gratis SEO tools: Hoe word ik gevonden in Google?
november 18, 2022Bezoekers die direct na binnenkomst direct weer de website verlaten, zijn een gemiste kans. Hierdoor kunnen allerlei vragen bij je ontstaan. Is mijn website niet aantrekkelijk genoeg? Is de website niet interessant? Trage laadtijd? Verkeerde informatie? Er zijn talloze factoren die je bouncepercentage kunnen beïnvloeden. In dit blog vind je 8 stappen om je bouncepercentage te verlagen.
Het bouncepercentage wordt bepaald aan de hand van het aantal bezoekers wat je website bezoekt, maar niet verder klikt op je website en weer terug gaat naar waar hij vandaan kwam bijv. Google, Facebook of de website afsluit. Het gaat dus om bezoekers die maar 1 pagina op je website bekijken.
Stap 1 – Bepaal je doel en zorg ervoor dat het direct duidelijk is
Bezoekers die op je website komen, willen meteen kunnen zien waarom ze op jouw website komen. Zorg dat dit doel direct duidelijk wordt anders ben je ze kwijt. Je hebt meestal maar 1 kans om de aandacht te grijpen van nieuwe bezoekers. De aandacht van website bezoekers wordt steeds korter door alle afleidingen die het digitale tijdperk met zich meebrengt. Staat jouw website ze niet aan, of is het niet direct duidelijk wat je te bieden hebt?
Klik! Weg is je potentiële klant…
Uit onderzoek is gebleken dat mannen binnen 4 seconden bepalen of ze je website interessant genoeg vinden. Bij vrouwen is dit zelfs maar 2 seconden!
Gemiddeld genomen heb je dus 3 seconden de tijd om je bezoeker duidelijk te maken wat je precies te bieden hebt.
Stap 2 – Zorg voor een responsive website
Het mobiele zoekverkeer is ondertussen voorbij gegaan aan het aantal zoekopdrachten die via de pc of laptop en klanten zullen je website dus vaker gaan benaderen via mobiele telefoons of tablets.
Het is belangrijk dat je website vriendelijk is voor bezoekers en ze dus geen extra handelingen moeten doen op hun telefoon om de tekst te kunnen lezen. Met een responsive website moet je selectief zijn over wat je de bezoeker laat zien en geen afleidende blokken aan ze laat zien. Laat dus alleen de kern van je verhaal zien en hou het beperkt met de inhoud die je weergeeft.
Er zijn verschillende CMS systemen die responsive webdesign ondersteunen. Maak hier slim gebruik van! Daarnaast vindt Google het ook leuk wanneer je website responsive is en zal je website een hogere ranking krijgen.
[a3_responsive_slider id=”72″ inline_post=”true” description=”” align=”center” width=”1000″ width_type=”px” tall_type=”fixed” height=”600″ margin_top=”10″ margin_bottom=”10″ margin_left=”10″ margin_right=”10″ desc_margin_top=”10″ desc_margin_bottom=”10″ desc_margin_left=”10″ desc_margin_right=”10″]
Stap 3 – Bouw een zoekfunctie in
Iedereen heeft op zijn website informatie die hijzelf interessant vind. Echter kun je niet door de ogen van de klant kijken. Wanneer ze op je website komen maar ze kunnen niet vinden waar ze naar zochten, kunnen ze gebruik maken van de zoekfunctie. Het kan zijn dat een bezoeker op je pagina terecht komt door een verkeerde zoekopdracht. Bijvoorbeeld als hij zoekt op ‘goedkoop enveloppen bedrukken’ en hij komt uit op een website met goedkope enveloppen, kan deze bezoeker met de zoekfunctie alsnog zoeken naar waar hij of zij naar op zoek was, namelijk het bedrukken van enveloppen.
Als een bezoeker niet kan vinden wat hij zocht, verwacht dan maar niet dat hij elke pagina van je website gaat doorlopen om alsnog bij de juiste pagina te komen. In dat geval kan een zoekfunctie waardevol zijn en kan de zoekfunctie voorkomen dat bezoekers je website direct na instappen wegklikken.
Stap 4 – Maak fans van je bezoekers
Wanneer je van bezoekers je fans kan maken, vinden ze je website automatisch interessant en zullen ze meer informatie lezen. Fans creëer je door interessante context te plaatsen en een mooi design weer te geven. Enkele tips:
- Maak goed gebruik van afbeeldingen
- Zorg voor een mooie huisstijl
- Zorg voor interactie met bezoekers
- Schrijf goede webteksten
- Creëer waarde voor bezoekers. Waarom komen ze op jouw website?
Naast de interessante context etc. is het ook belangrijk dat je vertrouwen opbouwt met bezoekers.
Stap 5 – Zorg dat je website snel laadt
Is je laadtijd langer dan 4 seconden? Dan kun je het wel vergeten met je lage bouncepercentage! Uit onderzoek blijkt dat je bouncepercentage met maar liefst 25% toeneemt als een website langer dan 4 seconden nodig heeft om te laden. Via mobiel hebben gebruikers iets meer geduld, het merendeel wacht 6 tot 10 seconden. Mobiele bezoekers zijn dus net wat toleranter als het om wachten gaat, dit komt omdat gebruikers verwachten dat hun telefoon een langere laadtijd heeft dan hun laptop of desktop die ze thuis hebben.
Uit een ander onderzoek, uitgevoerd door Google en gepubliceerd in The New York Times begin 2012, bleek ook al dat iedere seconde telt. Arvind Jain, een ingenieur van Google, stelt:
“Subconsciously, you don’t like to wait. Every millisecond matters.”
Uit het onderzoek kwam onder andere naar voren dat klanten een website minder vaak bezoeken als deze langzamer dan 250 miliseconde laadt ten opzichte van een directe concurrent.
Stap 7 – Zorg voor een goed design
Een goed design zegt alles over je website. Bezoekers zullen je website professioneler schatten en dus ook eerder voor jou kiezen dan voor je concurrent. Een slecht design wordt steeds minder getolereerd. Er worden steeds hogere eisen gesteld aan het design van websites door diverse bedrijven zoals Google etc.. Websites met een matig of slecht design worden sneller weggeklikt waardoor je bouncepercentage zal oplopen. Het design wordt namelijk vaak geassocieerd met het artikel of de informatie waar de bezoeker naar op zoek was. Wanneer deze niet met elkaar overeenkomen, zal de bezoeker sneller de website verlaten. Zorg dus voor een design dat bij het bedrijf, de doelgroep, het artikel en de informatie aansluit.
Stap 8 – Slimme 404 pagina’s
Wanneer een bezoeker op een pagina beland die niet bestaat, is dit natuurlijk nooit goed. Door slim gebruik te maken van de 404 pagina, ben je je bezoeker niet meteen kwijt! Laat hem bijvoorbeeld alsnog een keuze maken waar hij heen wil of probeer je bezoeker af te lijden met een pakkende tekst ipv. een witte pagina met een wazige foutmelding die niemand snapt.
Naast het leuke gezicht wat je creëert, is het ook van belang dat je de bezoeker verder helpt want je bezoeker is naar iets op zoek bij jou wat hij niet kan vinden. Het is slim om in je 404 pagina een zoekfunctie in te bouwen. Hij komt immers niet voor niets op die pagina terecht.
1 Reactie
Goed verhaal, ik ga het eens proberen